Friday 13 March 2015

DERMA DARAH



HA! siapa yang belum derma darah tu pergilah derma darah dekat pusat derma darah malaysia. Menurut kajian, malaysia memerlukan 400 penderma darah sehari tau ! bayangkan betapa ramainya pesakit memerlukan darah untuk teruskan hidup. siapa je yang boleh bantu kalau bukan kita kan ? jadi beranikan lah diri anda untuk dicucuk jarum hehe takpe act tak sakit pun. kau akan rasa sakit after dah derma tu. tangan lenguh2 sikit jelah huhu.

  Aku pun sebenarnya penakut jugak awal2 tuh. tapi bila pikir balik sampai bila kalau tak nak mencuba kan ? tengok member2 semua berani je derma darah. takkan aku nak jadi pengecut pulakkan ? jadi aku try jelah.but before aku derma tuh aku buat research dulu pasal kebaikan menderma darah nih. rupa-rupanya banyak sangat kebaikan derma darah nih. seperti dapat mengurangkan berat badan,menambahkan sel darah merah, mengurangkan kanser dan banyak lagi lah.




  Sebelum amik darah tuh dia akan cek blood group dulu. yelah kan kena lah tahu penderma ni darah jenis apa. aku darah group B haha first time tahu blood group jenis apa. tak pernah nak concern langsung pasal benda ni dari kecik . lels. then next step kita pergi pada blood presure . alhamdulillah normal blood presure aku. so boleh lah derma darah. sebab aku dengar kalau blood presure rendah tapi nak derma jugak boleh kena sawan atau pun pengsan masa lepas derma tuh. so bahaya jugak tau bagi yang blood presure rendah nih huhu
hehe i draw tangan warna hitam hihi

  Ha tu dia ! darah mengalir keluar huhu masa cucuk tu sebenanrnya takdelah sakit mana pun. rasa macam kena gigit semut je. tapi after derma tu fuhh lenguh2 nau tangannya. jangan lah sesiapa langgar tangan yang cucuk tuh. confirm menjerit macam orang gila :P



banyaknya dapat ! hehe
  Habis je derma darah dapat semua yang dekat atas ni. hehe melantak lah lepas tuh. fefeeling lah macam kau pesakit dekat hospital semua nak disediakan tul tak ? huhu. so bagi yang belum menderma darah tu pergi lah cuba . sekali seumur hidup pun takpe. at least ada pengelaman kan? ha dapat lah sijil derma darah tuh bila dah derma . hehe hopefully darah yang didermakan dapat kebaikan pada yang memerlukan insyaallah. okay sampai sini je coretan berkenaan derma darah ni huhu jangan takut ya untuk menderma ! salam sayang muah :*

No comments:

Post a Comment